Bir yaşından sonra 13-14 aylık olan çocuğa, çatal kaşık kullanma alıştırmaları yapılabilir. Ailenin diğer fertleriyle birlikte sofrada oturan çocuğun ayrı tabağı olmalı, neyi ne kadar tükettiğine dikkat edilmelidir.
Bu dönemde de çocuklar günde dört öğün beslenmeli, temel besin gruplarından (süt ve sütlü gıdalar, etler, yumurta ve baklagiller, sebze ve meyveler, unlu ve nişastalı besinler) yeterli ve dengeli tüketilmelidir.
Her gün yarım litre süt çocuklara verilmelidir. Süt her şekilde verilebilir. Sütün içerdiği kalsiyum çocukların gelişimi için çok önemlidir. 25 gram peynirde de 200 gram sütteki kadar kalsiyum vardır. Her gün et ve baklagillerden bir-ikisi beslenme listesinde bulunmalıdır. Her gün bir yumurta yedirilmelidir. Düzenli et verilen çocuklara gün aşırı olabilir. Günde bir ya da iki kez sebze ve meyve yenmelidir. Fazladan bir öğün meyve vermek sebzenin yerini tutabilir. Meyve suları da meyvenin yerine geçebilir. Günde bir-iki kez nişastalı besinler ve üç dilim ekmek beslenme listesinde bulunmalıdır. Çocuklara olabildiğince erken dönemde kendi kendilerine çatal kaşık kullanarak yemeleri öğretilmelidir.
Her çeşit şekerleme, pasta, kek, dondurma sık sık verilmemesi gereken yiyeceklerdir. Öğünler arasında çocuğa şekerleme vermek iştahı azaltarak yetersiz beslenmeye yol açtığı gibi diş çürüklerinin de önde gelen nedenidir.
Çay ve kahve verilmesi içerdikleri uyarıcı maddeler nedeniyle sinirliliğe yol açtığından bu içecekleri çocuklara hiç tattırmamak en iyisidir.
Beslenme Sırasında Çocuğun Gelişimini Desteklemek İçin Neler Yapılmalıdır?
• Bebek, dik ve yüzü karşıya bakacak şekilde oturtulmalıdır.
• Bebek, annenin-bakıcının karşısında oturtulmalı ve göz teması kurulmalıdır.
• Bebeğin beslenmeden önce yiyeceğe ilgi göstermesi beklenmelidir.
• Bebek, önce istediği zamanlarda beslenmeli, fakat daha sonra belli bir programa oturtulmalıdır.
• İlgili olunmalı, fakat aşırı ısrarcı olunmamalıdır.
• Onunla yumuşak ve destekleyici bir ses tonu ile konuşulmalıdır.
• Bebek ilgisini çabuk kaybediyorsa, konuşma, davranışlar ve çevre ile aşırı uyarılmamalıdır.
• Bebeğin yiyeceklere dokunmasına ve kendi kendini beslemesine izin verilmelidir.
• Yeme hızını bebeğin belirlemesine izin verilmelidir.
• Bebeğin yiyecek seçimine saygı gösterilmeli; bebek bir besini reddederse, bunun yerine geçebilecek diğer besinler denenmeli ya da aynı besin daha farklı lezzet, içerik veya şekilde sunulmalıdır.
• Bebeğin istediği kadar yemesine ve doyduğu zaman yemeği bırakmasına izin verilmelidir.
• Beslenme öğünlerinin aynı zamanda öğrenme ve sevgi öğünleri de olduğu unutulmalıdır.
• Çocuk, her öğünde sofrada en az on dakika oturması konusunda özendirilmeli ve çocuğun kendi kendine yemesine izin verilmelidir.
• Çocuklar için ayrı beslenme oturumlarından kaçınılmalı, erişkin ve çocuk beraber yemeye özendirilmelidir.
• Besinlerin seçimi ve hazırlanması aşamasında da çocuğun yer alması desteklenmelidir.
• Çocuğun tabağına az miktarlarda yemek konmalı çocuk isterse tekrar verilmelidir.
• Anne babalar, sadece yemek esnasında çocuğa ilgi göstermekten ve çocuğa yemek konusunda ısrarcı olmaktan kaçınmalıdırlar. Sadece yemek esnasında ilgi gördüğünü ve ailenin yemesi konusundaki hassasiyetini öğrenen çocuk bir süre sonra yeme sorunlarına yol açarak hem aileyi kontrol edecek hem de başka zamanlarda elde edemeyeceği ilgiyi bu yolla elde etmek isteyecektir.
• Yaşanan sorunlar, yemek esnasında konuşulmamalı, tartışılmamalıdır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder